مراحل ساخت طلا

نویسنده: هماتیت گلد
1401/04/07 17:29

یک طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به رشد روزانه قیمت طلا ، نیاز مشتری با قیمت طلا همخوانی داشته باشد.

مرحله اول : ایده پردازی طلا

مهمترین و اصلی ترین بخش کار همین نقطه است . یعنی از کارگاه و یا کارخانه و زرگری و ... که در این زمینه فعالیت می کنند ، باید سلایق افراد و اقشار مختلف مردم را بدانند که این خود مستلزم این است که شرایط فرهنگی ، تاریخی و اقتصادی و یا حتی سیاسی یک منطقه ، استان و یا حتی تا حدودی کشور را بلد باشند. مثلا در کشور ایران در شهرهای جنوبی بیشتر طلا و جواهرات با رنگ زرد مورد دلخواهشان است و یا در شهرهای آذری زبان طلا با وزن های بالاتر مورد نظر می باشد.

مرحله دوم : طراحی و پیاده سازی

زمانی که ایده شکل گرفت حالا وقت پیاده سازیست . یعنی طراحی باید همان ایده را با توجه به نوع ریخته کاری و مشکلات سیستمی ای که ممکن است برای طرح ساخته شده از طلا و جواهرات را در نظر بگیرد تا زمان پیاده سازی در مرحله بعد به اشکال جدی ای روبرو نشود، باید تا حد زیادی نسبت به طلا و جواهر سازی و مخراجکاری شناخت داشته باشید تا طرح پیاده سازی شده اولا وزن مناسب و دوما در ریخته کاری صحیح و بدون خطا به دست طلاساز برسد ، بعد از کار طلاساز بر روی مدل وقتی به مخراجی برسد استانداردهای اصلی را برای سوار کردن سنگ داشته باشد. البته بعد از اتمام طراحی مدل باید ساپورت گذاری شود و برای دستگاه پرینتر سه بعدی آماده سازی شود.

مرحله سوم : قالب سازی سه بعدی

بعد از طراحی نوبت به قالب سازی می رسد . در اینجا از دستگاههای پرینتر سه بعدی استفاده می شود ، هر چه این دستگاه رزین مطلوبی داشته باشد برای ریخته کاری، کار آسان تر و باکیفیت تر می شود.پس بهتر است از دستگاههایی که موم و رزین با کیفیت تری برای ریخته گری تولید می کند استفاده کرد.

مرحله چهارم : ریخته گری

یکی از بخش هایی که نسبت به مراحل قبل آسان تر است ریخته گری است. ولی نقش فوق العاده تعیین کننده ای دارد. چون در مراحل قبلی هر چه برای کیفیت مدل زحمت کشیده اید ایده اینجا باید جواب بگیرد.معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و اپراتور زیرک، نتیجه کار دلخواه از آب در می آید. علاوه بر این درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت.

مرحله پنجم : پرداخت و سوهان کاری

از این مرحله به بعد تازه کار طلاساز و جواهر ساز شروع می شود . چون کارهای سیستم قبلی را طراح ، قالب ساز و ریخته گر انجام داده است . طلاساز باید تجربه کافی و هنر بالایی در کار داشته باشد چون فلزی که در دستان اوست طلاست و با ظرافت و دقت کافی و به طور صحیح  باید شروع به سوهان زدن بکند و جاهایی از طلا را پرداخت کند. بعد از اتمام این مرحله ما بقی کار به مخراج کار می رسد.

مرحله ششم : مخراج کاری

این مرحله نوبت به حساسیت و ظرافت کاری است. در این مرحله نتیجه مراحل قبلی کار شامل کیفیت طراحی ، قالب سازی مشخص می شود.به این صورت که سنگها به خوبی باید در جای خود قرار بگیرد تا تلاش افراد قبلی کارگاه به نتیجه برسد. مخراجکارها معمولا با حوصله و چشم های تیزبین هستند . (به اصطلاح جواهرسازان، نان آنها در چشم های تیزبین و هنر سنگ سوار کردن آنها خلاصه می شود که بیش از 100 نوع مرحله ی مختلف دارد. بعد از سوار شدن سنگها ، اگر مخراج کار برای سوار کردن سنگها به مشکل بخورد تنها کسی که می تواند این مشکل را حل کند جواهر ساز خبره است که می تواند دیواره ها و یا چنگ های مدل را عریض تر یا کوتاهتر و یا هر مدلی که مخراجکار می خواهد اعمال کند.

مرحله هفتم : تمیزکاری ، پرداخت و اعمال ابزار بر روی مدل

بعد از مخراج کاری دوباره باید ابزار بر روی سر چنگ ها و دیواره مدل اعمال شود . البته هنر و ظرافت مخراجکار و زیباسازی مدل طبق ایده، یکی از وظایف شخص در این مرحله است. بعد از ابزار زدن دوباره مدل، پنزا می خورد و بعد از تمیز کاری نوبت به جلا می شود.

مرحله هشتم : آبکاری

مدل زمانی که از هفت خان رستم ساخت عبور کرد به دست آبکار می رسد. البته که شخص باید حس قوی و هوش مناسبی داشته باشد چون آب و رنگ مدل یکی از مهم ترین فاکتورهای اصلی می باشد.آبکارها معمولا تمامی رنگهای طلا را دارند که مهمترین آنها طلای زرد لیمویی، طلای سفید و رزگلد می باشد.

در این مرحله برای ارائه به مشتری پشت ویترین قرار می گیرد و از حالا به بعد به هنر فروشنده و نوع فروش و خرید طلا در منطقه ی کسب و کار می باشد.

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات